teaser.jpg

Kontrakty

Mostem przez Wisłę

24.09.2012

Będzie to największy most typu extradosed* w Europie.
Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana z gdańskim Oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 3 września 2010 roku. Jej wartość wynosi 250,8 mln zł netto.

Most przez Wisłę zostanie wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 90. Połączy drogę krajową nr 1 - leżącą po zachodniej stronie rzeki z drogą krajową nr 55 - leżącą po jej wschodniej stronie.

Na przeprawę mostową składają się estakady dojazdowe nad terenem zalewowym i most główny.

Trasa główna przeprawy będzie miała 11,9 km długości.

W jej ciągu powstaną następujące obiekty inżynierskie:

   - most przez rzekę Wisłę o długości 808,5 m i całkowitej szerokości 15,9 m,
   - trzy estakady o łącznej długości ok. 1 km,
   - most przez rzekę Strugę Młyńską (25 m) i przez rzekę Liwę (51,6 m),
   - trzy przejścia dla zwierząt, przejście gospodarcze oraz kilkanaście przepustów, pełniących     
     równocześnie funkcję przejść dla małych zwierząt.

Inwestycja obejmuje także przebudowę skrzyżowania z drogą krajową nr 91 (na początku projektowanego odcinka) oraz budowę pięciu nowych skrzyżowań - w tym dwóch dwupoziomowych, ronda (na końcu projektowanego odcinka) oraz 17 dróg lokalnych i dojazdowych o łącznej długości ok. 9 km. Do zadań Budimeksu należy też uszczelnienie wałów przeciwpowodziowych i budowa ponad 7 km ekranów akustycznych.

* Budowa mostu typu extradosed o tej skali to pionierska realizacja na skalę europejską, a nawet światową; dotychczas takie obiekty powstały w Japonii (dwa) i Szwajcarii (jeden).

Most extradosed łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Część kabli sprężających poprowadzonych jest poza przekrojem dźwigara. Rozpiętości przęseł na tego typu konstrukcjach wynoszą od 100 do 200 metrów. W przypadku przeprawy w Kwidzynie rozpiętości wynoszą od 130 do 204 m.

Do budowy mostu zastosowano beton klasy B80 - to pierwsze w Polsce wykorzystanie betonu o tak wysokiej wytrzymałości, co wynika ze specyfiki konstrukcji mostu oraz z obliczeń wykonanych przez konstruktorów.

Zaletą rozwiązania, w porównaniu z mostem podwieszonym, jest niższy koszt budowy (niższe pylony i krótsze wanty). Most extradosed jest także ciekawszy architektonicznie.

Na obecnym etapie prace są prowadzone w systemie zmianowym 24 godziny na dobę, 6-7 dni w tygodniu. Na budowie pracuje ok. 300 osób, w tym ok. 200 na moście przez Wisłę.

Prace, jakie są obecnie prowadzone, to:

 most  przez Wisłę:

   - dokończenie budowy ustroju nośnego: wykonywanie płyty ostatniego segmentu mostu; po
     zakończeniu betonowania segment połączy estakadę z mostem,

   - budowa pylonu na podporze położonej na środku Wisły,

   - budowa podpory na brzegu rzeki po stronie Opalenia,

   - wykonywanie zakotwień want,

   - prace przygotowawcze do sprężenia wewnątrz skrzynki (tj. ustroju nośnego),

estakady i małe mosty:

   - prace przygotowawcze do wymiany łożysk – na czas nasuwania estakady były zamontowane łożyska
     ślizgowe,

   - prace wykończeniowe

roboty drogowe:

   - układanie nawierzchni bitumicznych,

   - wykonywanie ekranów akustycznych,

   - prace wykończeniowe.

Termin zakończenia prac wyznaczono na 19 grudnia 2012 roku.

ZAŁĄCZNIKI

60.jpg

60.jpg