Zelazny Most (2)

Kontrakty, Inwestycje, polecane

Budimex zakończył rozbudowę Żelaznego Mostu

  • Rozbudowa największego w Europie zbiornika odpadów poflotacyjnych zakończona
  • Nowy obiekt jest neutralny ekologicznie
  • Wartość kontraktu: 588 mln zł

Rozbudowa Obiektu Unieszkodliwiania Odpadów Wydobywczych „Żelazny Most” dla KGHM Polska Miedź, realizowana przez Budimex SA od 2018 roku, dobiegła końca – na 7 miesięcy przed terminem. „Żelazny Most” jest największym tego typu obiektem w Europie. Widać go nawet z kosmosu. Na jego powierzchni zmieściłoby się trzydzieści Stadionów Narodowych.

Podpisanie głównej umowy z Inwestorem Zakładem Hydrotechnicznym KGHM Polska Miedź S.A. oraz rozpoczęcie prac nastąpiło w maju 2018 roku. Budowa obiektu została podzielona na dwa kontrakty Pierwszy z nich  dotyczył budowy zapory  wschodniej  na terenie Gminy Rudna oraz zapory zachodniej na obszarze Gminy Polkowice., Drugi kontrakt to budowa infrastruktury gospodarki wodnej, elektrycznej i teletechnicznej wraz z aparaturą kontrolno-pomiarową (AKP).                                                               

„Żelazny Most” jest neutralny środowiskowo i całkowicie zabezpiecza otoczenie naturalne przed wodą gromadzącą się w zbiorniku. Przy rozbudowie obiektu zrealizowano najbezpieczniejszy wariant konstrukcji i uszczelniania zapór, zarówno pod względem hydrotechnicznym jak  środowiskowym. – „Żelazny Most” to jeden z największych na świecie zbiorników przeznaczonych do unieszkodliwiania odpadów poflotacyjnych. Do jego rozbudowy o Kwaterę Południową wykorzystaliśmy nowoczesne technologie, będące gwarantem bezpiecznego i efektywnego użytkowania obiektu – komentuje Artur Popko, Prezes Budimex SA.

Na budowie utrzymaliśmy wysoki poziom współpracy wielu zespołów Grupy Budimex. Pracowało na niej ponad 100 naszych jednostek sprzętowych, z których część zakupiono specjalnie na potrzeby tej inwestycji. Prace sprzętowe prowadzone były przez nasz Oddział Usług Sprzętowych. Postęp robót zaś był skanowany laserowo i na bieżąco aktualizowany w systemie BIM we współpracy z Zespołem BIM Innowacje Biura Technicznego Budimex SA. W efekcie  Budimex w ramach budowy zbiornika przerobił 30 mln ton ziemi i zabudował 140 km instalacji wodociągowo-energetyczno-teletechnicznych – dodaje Artur Popko.

Łączna powierzchnia Kwatery Południowej obiektu wynosi ok. 600 ha, natomiast samego Obiektu Głównego „Żelazny Most" ok. 1500 ha.  W czaszy Kwatery Południowej deponowane będą odpady pochodzące z procesu flotacji rud miedzi z Zakładów Wzbogacania Rud KGHM Polska Miedź S.A. Równolegle z rozbudową zbiornika trwała nadbudowa Obiektu Głównego, czyli obecnego zbiornika.

Wartość kontraktu głównego wyniosła 588 mln złotych.

Żelazny Most jest unikalnym obiektem hydrotechnicznym gdyż podczas jego eksploatacji, nasypy są nadbudowywane materiałem deponowanym w czaszy, w miarę zwiększającej się ilości magazynowanych odpadów. Przewiduje się, że do 2035 roku po osiągnieciu maksymalnej rzędnej zapór objętość Kwatery Południowej będzie wynosiła około 170 mln m³.

„Żelazny Most” jest największym tego typu obiektem w Europie. Budowę istniejącego zbiornika rozpoczęto w 1974 roku. Trzy lata później rozpoczęto jego eksploatację i równoczesną rozbudowę.

Budimex jako lider branży budowlanej, ma na swoim koncie wiele projektów hydrotechnicznych. Jest wykonawcą m.in. zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny, a obecnie prowadzi prace dotyczące przebudowy systemu ostróg i budowli regulacyjnych na odcinkach Odry w rejonie Osinowa Dolnego, Gozdowic – Starej Rudnicy, Kostrzynie nad Odrą, Górzycy i na wysokości Słubic.  Spółka realizuje również II etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Jacek Sasin – Minister Aktywów Państwowych: KGHM realizuje inwestycje o wartości 10 mld zł. Żelazny Most jest jedną z głównych inwestycji KGHM. Cieszy nas, że taka instalacja powstała. Dziękuję za tą inwestycję wszystkim zaangażowanym osobom, szczególnie pracownikom KGHM.

Mariusz Chludziński – Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź: budowa zajęła koło 3 lat. Było to tempo ekspresowe i zrealizowane przez terminem kontraktowym To największa inwestycja tego typu w Europie. Dziękuję firmie Budimex za współpracę za dobrą i konstruktywną współpracę. Cieszę się, że inwestycję tą realizowały polskie firmy.

Dariusz Blocher – Członek Rady Nadzorczej Budimex  – Za sukcesem tego projektu stali ludzie, po stronie inwestora, urzędów oraz nasi pracownicy. To była bardzo dobrze przygotowana inwestycja i sprawnie przez nas zrealizowana. Mieliśmy środki i zasoby aby jednego dnia na tej budowie móc przerobić sto tysięcy ton gruntu. W standardowych warunkach pracy budowlanej  taki zakres prac gruntowych zajmuje około miesiąca.

---

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FB Serwis.

Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.

Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl.

ZAŁĄCZNIKI

Zelazny Most (1)

Zelazny Most (1)

Zelazny Most (2)

Zelazny Most (2)

Zelazny Most (3)

Zelazny Most (3)

Zelazny Most (4)

Zelazny Most (4)

Zelazny Most (5)

Zelazny Most (5)

Zelazny Most (6)

Zelazny Most (6)

Zelazny Most (7)

Zelazny Most (7)