Martyna Wróbel

Martyna Wróbel Dyrektor Biura Prasowego i Relacji Zewnętrznych Budimex

martyna.wrobel@budimex.pl tel.: 512 068 316

Magdalena Nowicka

Magdalena Nowicka Kierownik Działu Marketingu FB Serwis

magdalena.nowicka@fbserwis.pl kom.: (+48) 797 609 127

Zakończenie modernizacji linii kolejowej E-59 odcinek Rokietnica - Wronki

Kontrakty, Inwestycje, polecane

Zakończenie modernizacji linii kolejowej E-59 odcinek Rokietnica - Wronki

Budimex zakończył prace związane z przebudową układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E-59 na odcinku Rokietnica – Wronki. odcinek o długości 35,14 km jest częścią linii kolejowej relacji Poznań Główny – Szczecin Główny. Inwestorem kontraktu są PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W ramach kontraktu podpisanego w dn. 14 września 2018 r. modernizacją objęto nawierzchnię torową, sieć trakcyjną, zasilanie, naprawę i modernizację obiektów inżynieryjnych, a także przebudowę peronów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowego odwodnienia.

Zakres prac obejmował:

  • przebudowę 77 km toru kolejowego,
  • przebudowę 74 km sieci trakcyjnej,
  • przebudowę 2 stacji kolejowych: Szamotuły i Wronki oraz 3 przystanków: Pamiątkowo, Baborówko i Pęckowo,
  • budowę 2 przejść pod torami: Szamotuły i Wronki,
  • przebudowę 10 peronów wraz z małą architekturą oraz dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • modernizację 18 mostów i wiaduktów kolejowych i drogowych,
  • modernizację 19 przejazdów kolejowo-drogowych.

Prace torowe Budimex realizował nowym sprzętem trakcyjnym, korzystając z własnego parku maszynowego.

- Odcinek Rokietnica-Wronki to kolejny zaawansowany projekt o strategicznym znaczeniu dla całego krajowego transportu kolejowego. Linia E-59 stanowi element transeuropejskiej sieci transportowej. Budimex jest obecnie w czołówce wykonawców w zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej. Nasze doświadczenie, ludzie i sprzęt umożliwiają nam realizację każdej inwestycji kolejowej w Polsce – mówi Artur Popko, Prezes Budimex S.A.

W ramach zrealizowanych robót wykorzystano:

  • Zabudowaliśmy 55 rozjazdów kolejowych z czego większość dostarczana w technologii blokowej na 4 godzinnych zamknięciach nocnych linii.
  • 51 km kolumn przemieszczeniowych DSM do wzmocnienia podtorza,
  • 18 km prefabrykowanych pali żelbetowych,
  • Ponad 0,5 mln ton kruszyw – do wykonania tego zadania potrzeba było aż 660 wyłączeń nocnych w całej linii kolejowej, ponieważ przez cały czas linia była czynna i korzystali z niej pasażerowie.

Kontrakt obejmował m.in. powstanie nowoczesnego, zaawansowanego technicznie  mostu przez Wartę we Wronkach, o długości wynoszącej 193 m.

- Innowacyjność wykorzystanego rozwiązania technicznego polega na zastosowaniu konstrukcji ustroju nośnego, którego głównym elementem jest trójprzęsłowa konstrukcja zespolona w postaci pojedynczego dźwigara stalowego kratowego z żelbetową płytą współpracującą. Długość mostu w osiach dylatacji to 193 m. Natomiast rozpiętość teoretyczna przęseł wynosi 86 m długości dla przęsła nurtowego, a przęsła zalewowe mierzą odpowiednio po 52 m długości. Zastosowana technologia pozwoliła na skrócenie czasu realizacji mostu w zakresie jednego toru do 180 dni. Należy tutaj podkreślić, że tego rodzaju rozwiązanie jest pierwszym zastosowanym w Polsce przez firmę Budimex - mówi Maciej Olek, Dyrektor Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

- Realizacja tej inwestycji miała na celu przede wszystkim podniesienie prędkości ruchu pasażerskiego do 160 km na godzinę, zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych, zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim chodzi o zwiększenie atrakcyjności oferty przewozowej dla pasażera poprzez skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie komfortu podróży i eliminację barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Paweł Chlasta - Dyrektor Kontraktu Budimex SA.

Budimex jest jednym z liderów budownictwa kolejowego w Polsce. Firma realizuje obecnie kontrakty takie jak m.in. nowa stacja Warszawa Zachodnia, będąca jedną z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Aktualnie Budimex odpowiada również za przebudowę stacji Ełk oraz stacji Czechowice Dziedzice. Trwają też prace związane przebudową odcinka linii kolejowej E30 Trzebinia-Krzeszowice. W 2021 r. Budimex zakończył modernizację linii kolejowej nr 7 Warszawa - Lublin na odcinku Otwock-Pilawa, Pilawa - Dęblin i Dęblin-Nałęczów.

---

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FBSerwis.

Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.

Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl

ZAŁĄCZNIKI

Zakończenie modernizacji linii kolejowej E-59 odcinek Rokietnica - Wronki

E-59 (1)

E-59 (2)

E-59 (8)

E-59 (9)

E-59 (10)

E-59 (11)

E-59 (12)

E-59 (13)

E-59 (14)

E-59 (15)

E-59 (16)

E-59 (17)

E-59 (18)

E-59 (19)

E-59 (20)

E-59 (21)

E-59 (22)

E-59 (26)

E-59 (27)

E-59 (28)

E-59 (29)