2278832

Inwestycje

Postęp prac przy modernizacji węzła kolejowego Portu Gdynia

10 sierpnia 2022 r. Budimex przekazał do eksploatacji okręg Nastawczy P1 w ramach realizacji kontraktu "Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni". Zakończone prace znacznie poprawiły dostęp do nabrzeży portowych (holenderskie, szwedzkie, śląskie i francuskie) co ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia transportu kolejowego w porcie Gdynia. Rekomendowany termin zakończenia kontraktu wraz z certyfikacjami i odbiorami datowany jest na 31 sierpnia 2023 r. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Głównym celem realizowanych w ramach kontraktu działań jest poprawa przepustowości strategicznego węzła kolejowego oraz zwiększenie ilości transportowanych ładunków. Budimex w ramach kontraktu odpowiada m.in. za przebudowę stacji kolejowej Port Gdynia wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą oraz usprawnienie powiązanych linii kolejowych.

–  Dla ruchu kolejowego udostępniliśmy dodatkowo 21 torów i 30 rozjazdów, wraz z kompletną infrastrukturą elektroenergetyczną, teletechniczną, odwodnieniową i sanitarną. Do eksploatacji oddano również układy drogowe wraz z przejazdami kolejowo – drogowymi. Całość układów torowych oddanych do eksploatacji została włączona do sterowania komputerowego oddanej wcześniej nastawni P1. Przebudowany zakres okręgu nastawczego P1 stanowi obszarowo 1/3 całości stacji Port Gdynia. Jest to milowy krok na drodze do zakończenia całości modernizacji tej kluczowej z punktu widzenia dostępności do portu inwestycji – mówi Maciej Olek, Dyrektor Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

W ramach całej inwestycji zmodernizowanych będzie 115 km torów oraz zelektryfikowane zostaną dojazdy do bram portu. Przebudowanych będzie 13 km dróg, most kolejowy oraz 29 przejazdów kolejowo – drogowych. Ponadto komunikację ułatwią dwa nowe wiadukty kolejowe. Kontrakt obejmuje też powstanie budynku Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni kolejowych, budynku biurowego PKP Cargo oraz remont trzech istniejących nastawni. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a jej całkowity koszt to 1,5 mld zł netto.

Budimex jest jednym z liderów budownictwa kolejowego w Polsce. Spółka realizuje obecnie kontrakty takie jak m.in. nowa stacja Warszawa Zachodnia, będąca jedną z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. W 2021 r. Budimex zakończył również modernizację linii kolejowej Warszawa – Lublin.

---

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FBSerwis.

Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.

Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl

ZAŁĄCZNIKI

Port Gdynia (1)

Port Gdynia (1)

Port Gdynia (2)

Port Gdynia (2)

Port Gdynia (3)

Port Gdynia (3)

Port Gdynia (4)

Port Gdynia (4)