2592191

polecane, Kontrakty

Budimex wybuduje kolej dużych prędkości na Łotwie ‎

22.12.2023

21 grudnia 2023 r. podpisano umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. W ramach wartego 3,7 mld euro kontraktu zwycięskie konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher, zbuduje 230-kilometrową kolej dużych prędkości. Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.

Budimex, który ma 30% udziałów w zwycięskim konsorcjum, wybuduje obiekty inżynierii lądowej i torowisko dla około 230-kilometrowego odcinka nowej linii dużych prędkości Rail Baltica na Łotwie. Wartość kontraktu, który obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt, szacuje się na 3,7 mld euro. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85% tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu "Łącząc Europę", a 15% z Republiki Łotewskiej.

- Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski - jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA. 

W ostatnim czasie Budimex znacząco przyspieszył ekspansję na rynki zagraniczne. Firma od wielu lat obecna jest m.in. w Niemczech. W ostatnim czasie Budimex jest ‎obecny na Słowacji, gdzie buduje jeden z najważniejszych i najbardziej ‎wyczekiwanych kontraktów autostradowych na tym terenie - skrzyżowanie D1 i D4. ‎ Co więcej, jeszcze w tym roku firma rozpocznie realizację pierwszego kontraktu w Czechach – suchego zbiornika retencyjnego Kutřín. Budimex złożył również najniższe oferty i zajmuje pierwsze miejsce w dwóch przetargach: na budowę odcinka autostrady D11 Trutnov do granicy z Polską oraz D35 z Džbánova do Litomyšla w Czechach.

- Rok 2023 był przełomowy dla naszej grupy i kończymy go w bardzo dobrych nastrojach. Mamy stabilny portfel zamówień, a projekt Rail Baltica to największy kontrakt w historii Budimeksu. Bardzo zależało nam na dywersyfikacji geograficznej dlatego tym bardziej cieszy nas ‎fakt, że obrane kierunki rozwoju w Grupie Budimex przynoszą już dziś tak znaczące ‎sukcesy – mówi Artur Popko, Prezes Budimeksu.

Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jest jednym z najważniejszych zupełnie nowych projektów infrastruktury kolejowej w Europie. Celem budowy szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię jest przyspieszenie integracji tych obszarów z Unią Europejską oraz zwiększenie wymiany handlowej między tymi krajami, umożliwiając tym samym stworzenie prawdziwego jednolitego rynku europejskiego. Ważnym elementem inwestycji jest również aspekt ekologiczny – budowa linii sprawi, że kolej stanie się alternatywą dla transportu drogowego, a tym samym znacząco ograniczy emisję CO2 do atmosfery. Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla pociągów towarowych.

Przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 roku i był dwuetapowy. W lutym 2022 r. do prekwalifikacji zgłosiło się 6 konsorcjów. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 roku.

---

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FBSerwis.

Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.

Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl

ZAŁĄCZNIKI

Rail Baltica Iecava IMF

Rail Baltica Iecava IMF

Rail Baltica Train Concept 2400

Rail Baltica Train Concept 2400

Rail Baltica Train Concept V2 5 9 ext station dark green-2400

Rail Baltica Train Concept V2 5 9 ext station dark green-2400