2631911

Kontrakty, Inwestycje

Budimex rozpoczyna budowę odcinka ‎autostrady D35 z Džbánova do Litomyšli

17.04.2024

Budimex oficjalnie rozpoczyna budowę odcinka czeskiej ‎autostrady D35 z Džbánova do Litomyšli. Uroczyste ‎”klepanie kamienia” (polskie symboliczne „wbicie pierwszej łopaty”) na budowie trasy o długości 7,6 km odbyło się w pobliżu miejscowości Hrušová w obecności ‎czeskiego ministra transportu Martina Kupki. Inwestycja jest ‎warta 3,423 mld CZK (580 mln PLN[1]). Budowa powinna zakończyć się do 2027 roku.‎

Po ponad dwóch latach obecności na czeskim rynku Budimex ‎rozpoczyna budowę pierwszych kilometrów autostrad w Czechach. W ubiegłym ‎miesiącu największa polska firma w branży podpisała kontrakt na budowę 7,6-‎kilometrowego odcinka drogi D35 z Džbánova do Litomyšli. Ceremonia otwarcia odbyła się w obecności ministra ‎transportu Martina Kupki oraz dyrektora generalnego Dyrekcji Dróg i Autostrad ‎Republiki Czeskiej (RSD) Radka Mátla.‎

‎- Z wielkim entuzjazmem i determinacją rozpoczynamy nasz pierwszy projekt ‎autostradowy w Republice Czeskiej. Jesteśmy bardzo wdzięczni za zaufanie, jakim ‎nas obdarzono i cieszymy się, że będziemy mogli podzielić się doświadczeniem, ‎które zgromadziliśmy przez 55 lat działalności Grupy Budimex – mówi Cezary ‎Łysenko, Członek Zarządu, Dyrektor Operacyjny Budownictwa Infrastrukturalnego, Hydrotechnicznego i Ogólnego w Budimex SA.‎

Budowa odcinka autostrady D35 między Džbánovem a Litomyšlą rozpoczyna się za ‎węzłem Džbánov, gdzie łączy się z poprzednim odcinkiem tej autostrady Vysoké ‎Mýto - Džbánov. Następnie przechodzi przez budynki mieszkalne na ‎południe od istniejącej drogi I/35, a następnie biegnie wzdłuż północno-zachodniej ‎strony Litomyšli i łączy się z odcinkiem Litomyšl - Janov.‎

W ramach prac Budimex wybuduje główny odcinek drogi o długości 7 589 metrów ‎oraz 147 obiektów, w tym dziewięć mostów o łącznej długości 1 137 metrów. ‎Projekt obejmuje również kilka wiaduktów, estakad i 6,3 km ekranów akustycznych. ‎Przebudowanych zostanie również około 16 kilometrów dróg lokalnych.

‎- Projekt D35 jest naszym pierwszym krokiem ku ugruntowaniu stałej obecności na rynku czeskim. Skompletowaliśmy zespół doświadczonych specjalistów, zarówno Czechów, jak i Polaków, dysponujemy niezbędnym sprzętem i jesteśmy gotowi do niezwłocznego rozpoczęcia prac – mówi Krzysztof Sokołowski, Country Manager na Czechy i Słowację w Budimeksie.‎

Lider budowlany realizuje także suchy zbiornik retencyjny w czeskim Kutřinie. Poza Czechami, polski generalny wykonawca w ostatnim czasie znacząco ‎przyspieszył ekspansję na innych rynkach zagranicznych. Spółka z sukcesem realizuje ‎kontrakty w Niemczech, na Słowacji i  w krajach bałtyckich. W grudniu 2023 roku ‎firma podpisała swój pierwszy kontrakt na Łotwie, gdzie w ramach ‎międzynarodowego konsorcjum wybuduje 230-kilometrowy odcinek linii kolei dużych ‎prędkości Rail Baltica o wartości ponad 3,7 mld euro.‎

‎- Obecnie realizujemy ponad 80 projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowo-‎Zachodniej. Naszą ambicją jest ewolucja w kierunku międzynarodowej grupy multibranżowej, skoncentrowanej na świadczeniu usług z zakresu energii i budownictwa, wśród innych kluczowych obszarów – podsumowuje Cezary Łysenko.‎

[1] Kurs z dnia 7.04.2024 r.

---

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FBSerwis.

Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.

Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl